Mag ik even heel eerlijk met je zijn? Ik snap dat we allemaal op zoek zijn naar die ideale klant. Dat we allemaal een probleem willen oplossen en het resultaat willen laten zien.
Maar slaan we daar zo nu en dan niet in door?

Maar maken we het niet mooier dan het is?

Bij mijn ‘zoektocht’ naar hoe ik weer terug ging naar mijzelf, naar mijn ‘eigen geluid’ heb ik heel veel onderzoek gedaan. Gekeken naar wat er precies verkondigd wordt.
En soms werd ik van het ene bericht nog giechelige(r) dan van de andere.


Heb jij ook last van [vul zelf maar in].
Merk je ook dat jij [en schrijf maar door].
Maak jij ook teveel uren in de week? Voorkom dat jij [en vul het haakje maar op]

We denken daarmee iemand met de neus op de feiten te drukken, maar is dat ook echt zo?
Zijn dat de feiten? Zijn dat de echte pijnen?

Misleidende berichten zijn gevaarlijk. Berichten waarin je dan met de neus op de feiten wordt gedrukt en er allerlei beloftes worden gedaan. Gouden bergen, minder werken, tonnen binnenhalen of misschien zelfs wel dat toffe vakantiehuisje in het buitenland.
Alles om je te paaien, te laten zien dat je echt dit allemaal niet zelf kan en dat jij die persoon nodig hebt om verder te komen. 

Maar het werkt toch?

Ja. Het werkt. We trappen er (bijna) allemaal in! We hebben het allemaal in de smiezen en lopen er toch echt nog steeds tegen aan. Want als businesscoach X iets zegt volgen we dat op, maar businesscoach Y kan het andere zeggen. Switch je dan gelijk van plan? Ga je dan gelijk voor een ander gekozen strategie? Een ander gekozen pad?

Laat ik heel eerlijk zijn en je dan nu echt met de neus op de feiten drukken. 

Hoe wil JIJ dat het allemaal gaat? Waar wil JIJ naartoe?

  • Ga jij inderdaad voor die bewezen methode om meer geld en klanten binnen te harken omdat dat bij je past of omdat het ‘zo hoort’?
  • Ga jij minder uren werken omdat iedereen loopt te zeiken dat je minder ‘zou moeten’ werken en omdat je in minder tijd meer kan verdienen of doe je het omdat je dat ook echt wil.
  • Kies jij voor een nieuwe businesscoach omdat diegene je gouden bergen beloofd, je aanspreekt op je pijnlijke punten of omdat die persoon ook echt degene is die bij je past en waarvan je er 100% op vertrouwd dat diegene je gaat helpen.
  • Kies jij voor uitbreiding van je team omdat je vind dat dat erbij hoort of omdat je dat ook echt wil.
  • Kies jij voor die ene persoon omdat die goed gekwalificeerd is of omdat diegene goed past bij jou, jouw bedrijf en het team en dat je daarnaast overtuigd bent dat die persoon je verder kan helpen.

Jij kan echt wel zelf bepalen wat je nodig hebt

Daar heb je een ander niet voor nodig. Jij hebt duidelijk voor ogen waar je naartoe wil en ja je merkt dat dat even niet zo vlekkeloos loopt, maar alleen uitbesteden gaat er niet per definitie voor zorgen dat je het dan dus gaat redden. 

Uitbesteden, coaching, het zijn gouden stelregels dat dan ineens alles gaat lukken.
Want ik zal je nog een feitje verklappen:

Starten met een samenwerking is ronduit K*T.
Iemand moet ingewerkt worden, iemand moet weten waar je naartoe wil, wat er gebeuren moet etc.

Sterker nog; een nieuwe samenwerking is als werken aan een (nieuwe) relatie. Je zal er al je tijd en energie in moeten stoppen om het te laten slagen.
En dat is niet alleen maar daten en kijken of het klikt, dat is ook communiceren met elkaar. Weten wat je aan elkaar hebt. 

In mijn rol als Integrator moet de band dusdanig worden dat we zijn als vier handen op 1 buik. Als YinYang, Batman & Robin, Walt & Roy Disney, piloot & co-piloot.
Een samenwerking waarvan je weet dat je op elkaar kunt bouwen. De een aan de voorkant, de ander aan de achterkant. De een in de schijnwerpers, de ander achter de schermen. Met dezelfde input, dezelfde commitment. 

Een rechterhand die jou af en toe kan spiegelen. Die de tegens benoemd wanneer jij alleen de voordelen ziet. Die de nodige shit kan incasseren van klanten, teamleden en zelfs van jou, maar die er staat. Ongeacht wat er gebeurd. Een Steady Force.
En nee dit is er niet direct na de start van de samenwerking. En ik kan je vertellen dat dat er zelfs na 3 maanden nog niet op die manier zal zijn, zeker niet wanneer je als totale vreemden van elkaar begonnen bent. 

Dus om het er nu even lekker in te wrijven

Ik ga je niet vertellen waar het fout gaat. Jij weet dondersgoed waar het fout gaat. Jij weet heel goed wat je nodig hebt, dat hoef ik jou niet te vertellen. 

✧ Jij weet echt wel of je het aantal uren werken in de week niet meer ziet zitten.
✧ Jij weet echt wel of alles meer gestroomlijnd kan lopen.
✧ Jij weet echt wel waarom dat ene teamlid eigenlijk niet functioneert.
✧ Jij weet echt wel dat jij uit die managementrol moet. 

Het doen is vaak de andere kant. En waarom? Omdat je nog niet weet hoe je het kunt doen op een manier die voor jou goed voelt. Want geloof me. Dat kan niemand, nee zelfs ik niet, jou vertellen. 

Jij weet wat je nodig hebt en dan nu invulling geven op jouw manier. Met die mensen die daarin kunnen helpen (of niet).
En kies jij ervoor om te gaan opschalen/groeien? Dan zeg ik alleen maar dit tegen je:

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. 

Meer lezen? Volg mij op Instagram, connect met me op LinkedIn of kijk op de website!